In aanvulling op het stukje Overlast? zijn ook de telcijfers van de tellingen van april 2015 beschikbaar. Nieuwsgierig hoe de cijfers er nu uitzien na de herinrichting van de Sterrenweg? Hieronder het overzicht (de cijfers geven het aantal motorvoertuigen per etmaal aan):
Straatnaam | ‘Wenswaarde’ intensiteit | Gemeten 2014 | Gemeten 2015 | Verschil |
---|---|---|---|---|
Oostmeerlaan | 14000 | 4100 | 4500 | +400 |
Planetenweg (oost) | 10000 | 5100 | 5200 | +100 |
Naardermeerstraat (brug) | 4000 | 1400 | 1800 | +400 |
Sterrenweg (noord) | 4000 | 2800 | 2800 | 0 |
Sterrenweg (zuid) | 4000 | 3500 | 3000 | -500 |
Markermeerstraat | 1000 | 600 | 800 | +200 |
Tussen de metingen in 2014 en 2015 is de Sterrenweg heringericht. Dit heeft duidelijk tot resultaat geleid: 400 motorvoertuigen nemen nu liever de brug over de Naardermeerstraat in plaats van de Sterrenweg. Dat vervolgens de helft kiest voor de Markermeerstraat in plaats van door te rijden over de Naardermeerstraat is niet goed, hier moeten eigenlijk aanvullende maatregelen genomen worden door de gemeente.
Helaas wordt er nog steeds onvoldoende aandacht besteed aan het wegvak Noordeindseweg-Midden:
Straatnaam | ‘Wenswaarde’ intensiteit | Gemeten 2014 | Gemeten 2015 |
---|---|---|---|
Noordeindseweg-Midden | 4000* | 5400 | 5400 |
*) De Noordeindseweg is aangewezen als erftoegangsweg met een max. snelheid van 30km/h, maar is nog niet zo ingericht.
Het is duidelijk dat het probleem in Berkel-Noord niet ligt in de omliggende straten van de rotonde-Noordeindseweg, maar óp de Noordeindseweg, wegvak Wilgenlaan-Krugerlaan. En het lijkt erop alsof dit wegvak nauwelijks aandacht krijgt in het onderzoek naar het nieuwe mobiliteitsplan. Maar daarover een andere keer meer.