College Lansingerland verzint argumenten om poller Herenstraat langer omlaag te houden.

Zoals ook al in de vorige blogpost beschreven wil het college van Lansingerland in het herziene mobiliteitsplan maar twee concrete maatregelen nemen: Het openstellen van de Noordeindseweg op de rotonde in noordelijke richting en het verder verruimen van de vensterstijden van de poller in de Herenstraat. Over de tweede maatregel schrijft het college het volgende:

“De openingstijden van de poller in de Herenstraat in grotere mate aan te passen aan de openingstijden van de winkels en deze in principe tussen 12.00 en 19.00 uur te activeren (paal omhoog). De openingstijden worden kenbaar gemaakt op dynamische informatiedisplays en de locatie wordt gehandhaafd.”

Op zoek naar de motivatie en de argumenten daarvoor is eigenlijk maar bitter weinig te vinden. In het hoofdstuk Argumenten in het concept-raadsvoorstel staat het volgende:
2.1 De poller in de Herenstraat is bedoeld het functioneren van het winkelcentrum te ondersteunen.
Bij de ontwikkeling van het centrum is een ongestoorde veilige verbinding voor het winkelend publiek tussen het oostelijk en het westelijk deel van het centrum steeds uitgangspunt geweest en dat blijft zo.
en
2.2 Het sluiten van de poller (omhoog) buiten drukke winkeluren heeft geen toegevoegde waarde.
Daarom kan de poller buiten openingstijden naar beneden blijven. Ook kan de poller worden gebruikt als er, buiten de winkeltijden, evenementen in het centrum zijn. Wel is het van belang dat de verkeersintensiteiten op de Herenstraat structureel minder dan 4000 mvt/etmaal blijven. Om te borgen dat de verkeersintensiteit op deze straat de kritische waarde niet structureel overschrijdt, wordt de verkeersintensiteit ter plaatse periodiek geteld.

Hoe het college hierbij komt, is een compleet raadsel. Kijken we naar het mobiliteitsplan uit 2008 dan staat daar niets over het ‘ondersteunen van het winkelcentrum’. Integendeel, er staat:
5.4 Leefbaarheid 
Op enkele oude linten (zie figuur 3.2) is op dit moment sprake van relatief hoge intensiteiten. In Berkel worden deze opgelost door de knip in de Herenstraat en de Noordeindseweg ter hoogte van de Planetenweg.

Ook het verskeersbesluit voor de knip in de Herenstraat zegt iets heel anders:

Lansingerland, ( 20-03-2009) is een visie vastgesteld over de verkeerscirculatie rondom het centrum van Berkel en Rodenrijs. Doel van deze visie is het verhogen van de verkeersveiligheid, het autoluw maken van het centrum en het verbeteren van de bereikbaarheid het centrum van Berkel en Rodenrijs. Dit verkeersbesluit geeft uitvoering aan de vastgelegde maatregelen in die visie.

Met het oog daarop hebben burgemeester en wethouders van gemeente Lansingerland besloten:

I. De Herenstraat af te sluiten voor al het verkeer tussen 0.00 en 07.00 uur en tussen 12.00 en 24.00 uur met uitzondering van (brom)fietsers door plaatsing van een beweegbare paal net ten noorden van de Nieuwstraat ter hoogte van de Noordeindseweg no 2, waarbij hulpdiensten toegang hebben met een transponder.[…]

Sterker nog: In 2011 is een overeenkomst gesloten tussen gemeente, winkeliers en bewoners van de Rodenrijseweg “vak 3” (Klapwijkseweg-Herenstraat) om een knip in de Herenstraat te realiseren om zo de verkeersintensiteiten op de Rodenrijseweg “vak 3” tot acceptabele waarden terug te brengen. Een andere optie was dan geweest om “vak 3” als éénrichtingsweg in te richten. Het doel was ook om de venstertijden van de poller op een later moment juist verder te reduceren, zodat de poller alléén tussen 07:00u en 09:00u omlaag zou gaan om zo bevoorrading mogelijk te maken, maar die verkeersbesluitprocedure is gestopt door een motie van de gemeenteraad in februari 2014. 

De enige reden waarom bij de poller venstertijden ingesteld zijn was om bevoorrading van winkels in het centrum mogelijk te maken. In die zin kun je wel spreken van “ondersteunen van het functioneren van het winkelcentrum“, maar het is het omdraaien van argumentatie en bovendien heel ver gezocht.

Berekeningen
Om een ingrijpende maatregel als het verruimen van de venstertijden in de Herenstraat mogelijk te maken, moet daar natuurlijk een gedegen onderbouwing tegenover staan. Wat is daarvan te vinden in het rapport van Grontmij/Goudappel-Coffeng:
  • Bij variant 1 (alle blokkades opheffen) geeft al een (kleine) indicatie: op sommige wegvakken vindt een verviervoudiging van de verkeersintensiteit plaats.
  • Bij variant 3 (doortrekken Berkelsdijkje) wordt kort gekeken naar het ombouwen van de poller tot permanente blokkade. Er blijken dan over de Wilhelminastraat 810 mvt/etm te rijden en op het Berkelsdijkje 300 mvt/etm bij te komen. Ruimere openingstijden van de poller wordt wel benoemd, maar niet ingevuld.
  • Bij variant 7 (Noordeindseweg open in Noordelijke richting en doortrekken Berkelsdijkje) wordt ruimere openstelling van de poller wel genoemd, maar niet gespecificeerd. Ook hier blijkt dat er een forse toename van het verkeer op de Herenstraat optreedt: van 1100 naar 3100 mvt/etm.
  • Bij variant 11 (nieuwe variant) is sprake van een éénrichtingscircuit in het centrum, waarbij de poller alleen in de spits omhoog gaat. De rijrichting in de Herenstraat is zuidelijk, terwijl de rijrichting op de Noordeindseweg (Wilgenlaan-rotonde) noordelijk blijft. Uit de berekeningen blijkt dat er dan over de Herenstraat 4500 mvt/etm gaan rijden.
Verder zijn er geen berekeningen te vinden die te maken hebben met de venstertijden van de poller. Je zou op zijn minst verwachten dat er aan de onderzoekers van Grontmij is gevraagd om met verschillende aanvullende scenario’s te rekenen, zoals “poller 100% omhoog” of “poller alleen in de spits(en) omhoog” om zo een weloverwogen afweging te kunnen maken.

Conclusie
Ook met de maatregel “poller in de Herenstraat langer omhoog” blijft het onduidelijk wat “nut en noodzaak” zijn van deze maatregel. Het college wil blijkbaar ook niet wachten tot verdere maatregelen uit de Horecanota 2014 hun effect hebben, zoals het creëren van een autoluw plein bij ‘t Vierkantje. Gekozen argumenten zijn niet onderbouwd, of in strijd met beleid en afspraken uit het verleden.
Dit is de tweede aflevering van een serie analyses van het nieuwe mobiliteitsplan voor Berkel.