2002
In het collegeprogramma van de gemeente Berkel en Rodenrijs voor de periode 2002-2006 wordt een begin gemaakt met het opzetten van een integraal verkeersplan. De N470, de HSL, de ZORO-lijn en de RandstadRail zijn dan al in beeld. Er wordt niet alleen gekeken naar Berkel en Rodenrijs alleen, maar ook al naar de hele 3B-Hoek.
Door capaciteitsproblemen binnen de gemeente Berkel en Rodenrijs kon het integrale verkeersplan niet gemaakt worden. Het fietsplan was al eerder gemaakt, het voetgangersplan was niet direct nodig en het OV-plan werd doorgeschoven naar de Stadsregio.
Blijft over het autoverkeer. Hiervoor werd eerst het Hoofdwegenstructuurplan opgesteld. Op basis daarvan konden dan weer een verkeerscirculatieplan en een parkeernota worden gemaakt.
2004
In september 2004 werd het hoofdwegenstructuurplan gepresenteerd aan de gemeenteraad. Er wordt uitgegaan van een ringstructuur. De buitenring is een ring die loopt om de 3B-gemeenten. De buitenring omvat de N470/N471, de N209 en een stukje A12.
De binnenring van Berkel en Rodenrijs dient om het verkeer te bundelen vanuit de woonwijken en te leiden naar de (regionale) buitenring. De wegen die samen de binnenring vormen zijn Noordeindseweg-Noord, de Planetenweg, de Oostersingel, de Oostmeerlaan, de Klapwijkseweg, de Oudelandselaan-Zuid, de Landscheiding en de Rodenrijseweg. Het Berkels Dijkje was eerst ook onderdeel van deze binnenring, maar de gemeente Bergschenhoek (toen eigenaar) wilde niet meewerken om van deze weg een goede, veilige verbinding te maken.
Als derde ring wordt de centrumring genoemd. Deze ring dient onder meer als parkeerring voor het centrum.
De Noordeindseweg wordt al speciaal genoemd:
Uit de modelberekeningen blijkt, dat de Noordeindseweg ook na de openstelling van de N470 een drukke weg blijft. De nieuw aan te leggen Oostmeerlaan wordt niet goed benut. Om de Oostmeerlaan beter te benutten wordt voorgesteld om de Noordeindseweg ter hoogte van de aansluiting Planetenweg – Oostmeerlaan af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Omdat de Sterrenweg een aantrekkelijk alternatief vormt dient een afsluiting van de Noordeindseweg samen te gaan met een afsluiting van de Sterrenweg. Daarnaast is het mogelijk om bij een afsluiting van de Noordeindseweg de aansluiting Oostmeerlaan – Noordeindseweg – Planetenweg middels een rotonde vorm te geven. Een rotonde is niet mogelijk met een aantakking van het zuidelijke deel van de Noordeindseweg. Een rotonde verdient de voorkeur boven een gewone aansluiting omdat rotondes verkeersveiliger zijn dan gewone aansluitingen. Een afsluiting van de Noordeindseweg leidt niet tot een toename van de verkeersintensiteit op de Planetenweg en slechts tot een geringe toename van de verkeersintensiteit op de Oostersingel (+5%). Een afsluiting van de Noordeindseweg leidt tot een lagere verkeersintensiteit op het wegvak Planetenweg – Herenstraat. Hierdoor verbetert de oversteekbaarheid ter hoogte van de Krugerlaan – Noordeindseweg – Westersingel.
Ook de knip in de Herenstraat wordt al beschreven:
Daarnaast wordt voorgesteld om een afsluiting aan te brengen in de Herenstraat. De afsluiting wordt voorgesteld om de ontwikkelingsmogelijkheden voor het centrum verder te optimaliseren. Inmiddels is besloten dat op marktdagen de Herenstraat afgesloten gaat worden voor verkeer.