Ook in 2017 heeft de gemeente verkeerstellingen gehouden. Deze hebben we weer netjes in een tabel gezet, samen met de verkeerstellingen van 2014 en 2015. De ‘wenswaarde’ intensiteit geeft aan hoeveel motorvoertuigen op een weg kunnen rijden zonder dat het gevaarlijk en/of overlastgevend wordt.
Straatnaam | ‘Wenswaarde’ intensiteit | Gemeten 2014 | Gemeten 2015 | Gemeten 2017 | Verschil 2015-2017 |
---|---|---|---|---|---|
Oostmeerlaan | 14000 | 4100 | 4500 | 5300 | +800 |
Planetenweg (oost) | 10000 | 5100 | 5200 | 7200 | +2000 |
Naardermeerstraat (brug) | 4000 | 1400 | 1800 | 2100 | +300 |
Sterrenweg (noord) | 4000 | 2800 | 2800 | 2300 | -500 |
Sterrenweg (zuid) | 4000 | 3500 | 3064 | 3086 | +22 |
Markermeerstraat | 1000 | 600 | 800 | 900 | +100 |
Aantallen in voertuigen per etmaal. |
De maatregel uit het mobiliteitsplan 2008 om de Noordeindseweg af te sluiten voor doorgaand verkeer blijkt nog steeds een goede te zijn geweest. Er zijn geen hoge verkeersintensiteiten op omliggende erftoegangswegen. De Planetenweg heeft hogere intensiteiten gekregen, maar kan deze verkeerstechnisch goed verwerken.
De gemeente wil nog steeds de Noordeindseweg aansluiten op de rotonde en de pollertijden bij de Herenstraat verruimen. Dat dit een onverstandig plan is blijkt wel uit de cijfers voor de Noordeindseweg-Midden en de Rodenrijseweg:
Straatnaam | ‘Wenswaarde’ intensiteit | Gemeten 2014 | Gemeten 2015 | Gemeten 2017 | Verschil 2015-2017 |
---|---|---|---|---|---|
Noordeindseweg-Midden | 4000* | 5400 | 5400 | 5900 | +500 |
Rodenrijseweg (Vak 3) | 4000 | 5100 | 5800 | 6100 | +300 |
Rodenrijseweg (Vak 2) | 4000 | 6200 | 6900 | 6700 | -200 |
Aantallen in voertuigen per etmaal. | |||||
*) De Noordeindseweg is aangewezen als erftoegangsweg met een max. snelheid van 30km/h, maar is nog niet zo ingericht. |
De Noordeindseweg-Midden heeft een intensiteit die ruim boven de wenswaarde van 4000 mvt/etm ligt. De weg wordt nog wel ingericht als erftoegangsweg (30km/h), maar de ontwerpen die de gemeente heeft gepresenteerd laten zien dat er bijna geen verkeersremmende maatregelen worden genomen. De intensiteiten zullen dus waarschijnlijk maar weinig afnemen.
De Rodenrijseweg (vak 3) zit al jaren in de verkeersproblemen. Op het stukje tussen de Herenstraat en de Boterdorpseweg is de verkeersintensiteit veel te hoog. Het is onbegrijpelijk dat de gemeente hier nooit aandacht aan besteedt. Met de uitbreiding van Berkel-Centrum-West krijgt Rodenrijseweg (vak 3) ook een stuk verkeersafwikkeling van het nieuwe stuk centrum te verwerken. Hoe het stukje weg dat veilig moet gaan verwerken blijft een raadsel!
De Rodenrijseweg (vak 2) laat zien dat de inrichting van deze weg als erftoegangsweg (op een veendijk) niet goed is gedaan. Niet alleen is de verkeersintensiteit veel te hoog, maar door de ‘sobere’ inrichting van de weg wordt hier ook veel te hard gereden. Volgens de laatste cijfers rijdt 85% van de automobilisten hier geen 30km/h, maar ruim 48km/h! Door de sobere inrichting (lees: weinig verkeersremmende maatregelen) kan de politie hier ook niet handhaven. Als de Noordeindseweg tussen de Herenstraat en de Planetenweg op dezelfde manier ingericht wordt zullen ook hier de verkeersintensiteiten en snelheden maar nauwelijks afnemen. En als de Noordeindseweg weer wordt aangesloten op de rotonde en de tijden van de poller in de Herenstraat verruimd worden, zullen de verkeersintensiteiten -en daarmee de onveiligheid- op het oude lint (Rodenrijseweg-Herenstraat-Noordeindseweg) verder toenemen.
De gemeente zal het echt over een andere boeg moeten gooien om het oude lint veilig en leefbaar te houden.