Berkel en het doorgaand verkeer in 2004: toen al een probleem

Op de website van berkelenrodenrijs.info staat een interview van Gerard Bovens met de toenmalig PvdA-wethouder Huub Vermeulen. Wethouder Vermeulen was toen (maart 2004) net een jaar wethouder van Berkel en Rodenrijs. Hieronder een gedeelte uit dat interview:

De wethouder maakt zich grote zorgen over de toenemende verkeersintensiteit. Los van het feit dat de Berkelse wegen het verkeer nauwelijks meer aan kunnen, veroorzaakt het vaak zware verkeer forse schades aan het wegdek. “Eigenlijk zou de Rodenrijseweg op korte termijn op de schop genomen moeten worden maar het is nauwelijks mogelijk het verkeer op een verantwoorde manier om te leiden.” 

Hij is er een voorstander van om de Oudelandselaan, die officieel in 2006 in gebruik genomen zal worden en voorlopig als bouwweg gebruikt zal worden, vanaf dat moment ook als omleidingroute van vooral zwaar verkeer dat niet in het Centrum hoeft te zijn, te gebruiken. “Dat ontlast de dorpskom en voorkomt schades aan het wegdek door verzakkingen bij veendijken. Bovendien is de verkeersveiligheid daar zeer bij gebaat.” 

De toenemende druk op de A13-A12-A20 is in Berkel en Rodenrijs goed te merken. Het Lint vormt een belangrijke sluiproute voor niet bestemmingsverkeer. “De gevolgen van Vinex worden steeds duidelijker. Er komen steeds meer auto’s bij. De wegenaanleg blijft, zoals altijd bij dit soort grootschalige projecten, achter. Twee auto’s per huishouden wordt norm, want het openbaar vervoer loopt achterop. Zoro-bus en Randstadrail zijn hard nodig om mensen uit de auto te krijgen maar de realiteit gebiedt te stellen dat als de auto eenmaal voor de deur staat, het moeilijk is mensen nog in de bus of tram te krijgen.” 

Het is maar goed dat men in 2004 plannen is gaan maken om het doorgaand verkeer te weren en om te leiden. Anders hadden we nu in Berkel met een enorme verkeersproblematiek gezeten.